Nitel Araştırma Yöntemleri
Posted In:
QualitativeResearch
.
Serhat AYDIN tarafından yazılmıştır.
A. ETNOGRAFİK ARAŞTIRMALAR
- Eğitim araştırmalarında çok fazla kullanılmaz.
- Dışarıdan gözlem söz konusu değildir.
- Olaya müdahale edilmez ve doğal bir ortam vardır.
- Derinlemesine inceleme yapar
- Örneklemin evreni çok iyi temsil etmesi gerekir.
- Genelleme yapılmaz, olayları anlamaya yöneliktir.
- Toplum kültürlerini, inançlarını ve yaşayışlarını araştırır.
B. FENOMENOGRAFİK ARAŞTIRMALAR
- Öğrenme farklılıklarını araştırır.
- Bireysel farklılıklar önem taşır.
- Açık uçlu sorulardan oluşan mülakatlarla veri toplar.
- Araştırmacı olaya müdahale etmez.
- Bireysel olarak farklı algılara odaklandığı için genelleme amacı gütmez.
C. TARİHSEL ARAŞTIRMALAR
- Mevcut eğitim sistemleri ve unsurlarının oluşum veya gelişim süreçlerini inceleyebilir.
- Geçmiş ve bugün karşılaştırmasıyla geleceğe yönelik tahminler yürütebilir.
- Başka ülkeler veya kültürler gibi bağlamlardaki geçmiş ve bugün incelemeleri ile araştırmacı kendi ülkesindeki gelişimi karşılaştırabilir.
- Aynı tarih farklı anlatımlarla sunulabileceği için araştırmacının perspektif ve anlatımı önem kazanır.
- Çalışmanın çerçevesi genellikle ikincil kaynaklarla belirlenirken, problemlerin çözümleri birincil kaynaklardan bulunmalıdır.
- Eğitim tarihi ile tarih araştırmaları ortak özellikler taşımakla birlikte tamamen aynı disiplinler değildirler.
- Eğitim politikaları ve uygulamaları değiştirebilecek sonuçlar sunabilir.
D. DOKÜMAN ANALİZİ
- Mevcut bir belgeyi belirli bir ölçüte göre inceler.
- Genel tarama veya içerik çözümleme amacıyla yapılabilir.
- Politika belirleyicilerin kararlarını etkileyecek sonuçlar verebilir.
E. AKSİYON ARAŞTIRMALARI
- Araştırmacı probleme dahildir.
- Uygulama esnasında karşılaşılan sorunları araştırır.
- Teoride güçlü yönü statükoyu zorlamasıdır ancak pratikte sorgulayamaması zayıf yönüdür.
- Daha çok uygumaya yönelik konuları araştırır.
- Verilerin toplanması ve analizi döngüsel ve zahmetli bir süreçtir.
- Genellikle kolay erişilebilir durum örneklemesi kullandığı için genellenebilirlik özelliği azdır.
- Bazen nicel verilerde kulllanabilir.
0 Responses to Nitel Araştırma Yöntemleri
Something to say?