A. ETNOGRAFİK ARAŞTIRMALAR

  1. Eğitim araştırmalarında çok fazla kullanılmaz.
  2. Dışarıdan gözlem söz konusu değildir.
  3. Olaya müdahale edilmez ve doğal bir ortam vardır.
  4. Derinlemesine inceleme yapar
  5. Örneklemin evreni çok iyi temsil etmesi gerekir.
  6. Genelleme yapılmaz, olayları anlamaya yöneliktir.
  7. Toplum kültürlerini, inançlarını ve yaşayışlarını araştırır.

B. FENOMENOGRAFİK ARAŞTIRMALAR

  1. Öğrenme farklılıklarını araştırır.
  2. Bireysel farklılıklar önem taşır.
  3. Açık uçlu sorulardan oluşan mülakatlarla veri toplar.
  4. Araştırmacı olaya müdahale etmez.
  5. Bireysel olarak farklı algılara odaklandığı için genelleme amacı gütmez.

C. TARİHSEL ARAŞTIRMALAR

  1. Mevcut eğitim sistemleri ve unsurlarının oluşum veya gelişim süreçlerini inceleyebilir.
  2. Geçmiş ve bugün karşılaştırmasıyla geleceğe yönelik tahminler yürütebilir.
  3. Başka ülkeler veya kültürler gibi bağlamlardaki geçmiş ve bugün incelemeleri ile araştırmacı kendi ülkesindeki gelişimi karşılaştırabilir.
  4. Aynı tarih farklı anlatımlarla sunulabileceği için araştırmacının perspektif ve anlatımı önem kazanır.
  5. Çalışmanın çerçevesi genellikle ikincil kaynaklarla belirlenirken, problemlerin çözümleri birincil kaynaklardan bulunmalıdır.
  6. Eğitim tarihi ile tarih araştırmaları ortak özellikler taşımakla birlikte tamamen aynı disiplinler değildirler.
  7. Eğitim politikaları ve uygulamaları değiştirebilecek sonuçlar sunabilir.

D. DOKÜMAN ANALİZİ

  1. Mevcut bir belgeyi belirli bir ölçüte göre inceler.
  2. Genel tarama veya içerik çözümleme amacıyla yapılabilir.
  3. Politika belirleyicilerin kararlarını etkileyecek sonuçlar verebilir.

E. AKSİYON ARAŞTIRMALARI

  1. Araştırmacı probleme dahildir.
  2. Uygulama esnasında karşılaşılan sorunları araştırır.
  3. Teoride güçlü yönü statükoyu zorlamasıdır ancak pratikte sorgulayamaması zayıf yönüdür.
  4. Daha çok uygumaya yönelik konuları araştırır.
  5. Verilerin toplanması ve analizi döngüsel ve zahmetli bir süreçtir.
  6. Genellikle kolay erişilebilir durum örneklemesi kullandığı için genellenebilirlik özelliği azdır.
  7. Bazen nicel verilerde kulllanabilir.