Makale İNCELEMESİ

İLKÖĞRETİM 6 – 8 SINIFLAR MATEMATİK DERS ÖĞRETİM PROGRAMI KİTABI'NI 2005 MEB, ANKARA, İNCELEYEN BİR MAKALENİN ÖZETİ

Çalışma Balıkesir Merkez Kabakdere İlköğretim Okulu Matematik Öğretmeni Balıkesir Üniversitesi, İlköğretim Matematik Öğretmenliği Yüksek Lisans Öğrencisi, Suphi Önder BÜTÜNER tarafından gerçekleştirilmiş ve İlköğretim Online, 5(2), 123-125, 2006. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr dergisinde yayınlanmıştır.

Bu çalışmada, Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu tarafından hazırlanmış olan İlköğretim 6–8.sınıflar matematik dersi öğretim programı kitabının incelemesi yapılacaktır. Kitap 2005 yılında Ankara’da basılmıştır.

Makale Program Kitabını Temel Olarak 4 bölümlük bir omurga üzerinde incelemektedir.

1. Hedeflenen Kazanımlar

2. Beş Öğrenme Alanı ve bunların alt alanları

3. Üç öğrenme Alanı olan Bilişsel, Duyuşsal ve Psikomotor Alanlar ve bunların değişik düzeylerindeki kazanımların ele alınması.

4. Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

BÖLÜM 1
Makale 1. Bölümde Program Kitabının Aşağıdaki kazanımlara yönelik vurgu yaptığını belirtilmiştir. Kazandırılması hedeflenen genel beceriler:

  • Aktif öğrenme.
  • Somutlaştırma
  • Türkçeyi etkili kullanma
  • Eleştirel Düşünme
  • Yaratıcı Düşünme
  • İletişim
  • Problem Çözme
  • Araştırma
  • Karar Verme
  • Bilgi Teknolojilerini Kullanma
  • Girişimcilik

Matematik Dersine Özel Beceriler:

  • Problem Çözme
  • İletişim
  • İlişkilendirme
  • Akıl yürütme

2. BÖLÜM
Matematik programı 5 öğrenme alanına ayrılmıştır. Bunlar sayılar, geometri, ölçme, istatistik ve olasılık ve cebir öğrenme alanlarıdır. Yeni programda dikkat edilmesi gereken bir diğer nokta, bir ünitenin sadece tek bir alt öğrenme alanından oluşmadığıdır. Örneğin tamsayılar alt öğrenme alanı tek başına bir ünite olmayıp, bu öğrenme alanı 6,7 ve 8. sınıf sayılar öğrenme içinde de yer alan bir alt öğrenme alanıdır. Bu diğer alt öğrenme alanları için de bu şekildedir. Yani öğretmenler, bu 5 öğrenme alanındaki alt öğrenme alanındaki konuları harmanlayarak bir ünite oluşturacaklardır.

3. BÖLÜM
Öğrenmenin 3 temel alanı olan bilişsel, duyuşsal ve psikomotor düzeylere atıf yapılarak program kitabında bu 3 alanın nasıl ele aldığı anlatılır. Makale programda her üç alanın ve bu alanlardaki tüm düzeylerin tamamıyla ele alındığını söylemektedir ancak benim anladığım kadarıyla program kitabı genel olarak bilişsel düzeyin bilgi, kavrama ve uygulama düzeylerinde seyretmekle birlikte ara sıra analiz ve sentez düzeyinden ve diğer duyuşsal ve psikomotor alanlardan bahsetmektedir.

4. BÖLÜM
Ölçme ve değerlendirme konusunda kitaptan en önemli vurgunun ürün temelli bir değerlendirme yerine süreç temelli bir değerlendirme olduğu çıkarılmıştır. Bu yaklaşımla öğrencilerin psikomotor alanda başarılarının araç ve gereçleri etkili bir şekilde kullanıp kullanmadıkları gözlenerek, duyuşsal alanda başarıların ise tutum ölçekleri ile değerlendirimesi gerektiği belirtilmiştir. Bilişsel alanda ise başarının sadece yazılı ve sözlü notları ile değil bunun yerine proje ödevleri değerlendirme formu, genel öğrenci izleme formu, grup değerlendirme formu, problem çözme becerilerini değerlendirme formu, öğrenci ürün dosyası ve yazılı sınav sonucunun bir kombinasyonu ile değerlendirilmesi gerektiği anlatılmıştır.