Eğitim Tarihi Araştırmaları bir taraftan tarih araştırmalarına benzemekle beraber diğer yandan eğitim araştırmalarına benzer. Ancak gerçekte eğitim tarihi araştırmaları hem yöntem hemde araştırma soruları yönünden her iki disiplindende farklı olarak kendi başına ayrı bir disiplindir ve bir çok yönden yabancı bir alandır.

Eğitim tarihçileri çalışmalarının sonuçlarını her zaman güncel eğitim araştırmaları bünyesine bağlamaya çalışırlar. Araştırma alanları her zaman eğitimin içerisindedir ve tarihsel araştırmalara göre günümüzle daha fazla ilişkilidir ve bulgularını günümüzle bütünleştirmeye çalışır. Birçok eğitim tarihçisi ilgili okul reformu tarihi incelenmeden okul reform girişimlerinin etkili olamayacağını savunur. Tarihten gerekli dersleri almadan yenilikler yapamayacağımızı söylerler.