1.)Referans:

Humphrey N., Curran A., Morris E., Farrell P., Woods K. (2007). Emotional Intelligence and Education: A critical review. Educational Psychology, 27, 235–254.

2.)Amaçlar:

a. Duygusal zeka nedir?

b. Duygusal zeka geliştirilirse duygusal sağlık, okul başarısı ve diğer uyum değişkenlerini nasıl etkiler?

c. Duygusal zeka öğretilebilir mi?

3.)Metodoloji ve Metodlar: Makalenin metodolojisi nitel araştırmadır. Duygusal zeka ile ilgili + 1000 makale incelenmiş ve bu makalelerin güçlü ve zayıf yönleri eleştirilerek konunun literatürdeki mevcut durumu betimlenmiştir.

4.)Özet: Son yıllarda duygusal zeka ve bunun okul başarısı ve okula uyum üzerindeki etkisi çok araştırılmakatadır. Ancak duygusal zeka’nın tanımı ve eğitimde lanse edilmesinin sonuçları henüz tam olarak gösterilememiştir. Bu alandaki araştırmalar en iyimser ifadeyle henüz olgunlaşmamıştır. Bu makalede Humphrey ve arkadaşları bu alandaki kilit noktalar olan "duygusal zeka"nın tanımı; okul başarısı ve okula uyum üzerindeki etkileri ve öğretilip öğretilemeyeceğini tartışmaktadır. Bu tartışmanın politika belirleyiciler, alan araştırmacıları ve alan çalışanları için yeni açılımlar getireceği düşünülmektedir.

5.)Sonuç: Bu makale “duygusal zeka” kavramının henüz net bir şekilde tanımlanmamış olduğunu, ve bu zeka türünün (veya kişilik / genel zeka bileşeninin) okul başarısı ve okula uyum, zihinsel sağlık, madde bağımlılığından korunma üzerindeki iddia edilen olumlu etkilerinin henüz kesin ve net olarak ispatlanamadığını göstermiştir. Bu konuda çok az sayıda kaliteli boylamsal(longitudinal) deney çalışmaları yapılmıştır ve yapılan çalışmalar genelde ilköğretim üzerinde odaklanmıştır. Dolayısıyla okul programlarına duygusal zekanın entegre edilmesinin etkileri henüz güçlü bir şekilde ortaya konamamıştır. Barchard (2003) Duygusal Zeka’nın (EI) bazı yazarların zannettiği gibi bir Lokman Hekim olmadığını söyler.

6.)Özgün Öneriler: Humphrey’e gore duygusal zeka alanında güçlü ve kapsamlı çalışmalara ihtiyaç vardır. Bu alandaki karşıt ve çelişkili bulguları aydınlatmak ve teoriler geliştirmek için araştırmacılar boylamsal, deneysel veya geniş anket çalışmaları yürütebilirler. Yani litaratürde "duygusal zeka" konusunda boşluklar vardır ve bu boşluklar önemli araştırma gerekçeleridir.

7.)Makalenin yararları ve değerlendirmesi: Benim kanımca makale, bu alanla ilgilenen araştırmacılar için çok önemli bir fener görevi görüyor. Bini aşkın araştırma sonucunu akıcı ve anlaşılır biçimde organize eden ve özetleyen bu meta-analiz çalışması EI hakkında bilinen ve bilinmeyenlerin güzel bir fotoğrafını çekiyor. Araştırmacılara yeni yönler ve problem durumları öneriyor.

Serhat AYDIN
www.digitercume.com